بنام سلام
و سلام.
میخوام براتون در مورد روش نصب کامل تولباکس متوکانونت بنویسم. هر جا سوال بود حتما همینجا مطرح بفرمایید. در ضمن از زیاد بودن آموزش نترسید. سعی کردم خیلی ریز و قدم به قدم مطرح کنم.

(((در صورت هرگونه سوال در هر مسئله یا پروژه ای از منوی تماس (بالا) (یا از تلگرام) با بنده در تماس باشید. با کمال میل در خدمتم.)))


مت کانو نت یک تولباکس شبکه ی عصبی مصنوعی کانولوشن هست برای نرم افزار متلب، که میتونین ازش برای طراحی شبکه های عصبی مصنوعی کانولوشن استفاده کنید.
برای اینکه از این تولباکس استفاده کنید اول به این لینک میرید (اگر بعدا تغییری در محتویات لینک ایجاد شد و به مشکل برخوردید لطفا حتما اطلاع بدید. باتشکر) و بعد تو این صفحه، بالا دانلود رو میزنین و شروع به دانلود تولباکس میکنه. بعد از دانلود، پوشه ی matconvnet-1.0-beta20 رو کپی کنید و در داخل مسیر MATLAB در پوشه ی Documents تون کپی کنید. حالا برید در نرم افزار متلب و در command window متلب، دستور addpath('./matconvnet-1.0-beta20/matlab') رو اجرا کنید. در واقع داریم پوشه ی matlab که داخل پوشه ی matconvnet-1.0-beta20 هست رو به برنامه میشناسونیم. یادتون نره که من اینجا اسم پوشه ی matconvnet-1.0-beta20 بنابر ورژن فعلی نوشتم. یعنی بعدا اگر این ورژن 1.0 بشه 2.0 طبیعتا اسمش هم تغییر پیدا میکنه. برای راحتی میتونین همون اول بعد از دانلود اسم پوشه رو تغییر بدید و مثلا بذارید matconvnet.
بعد نوبت میرسه به نصب mex. حالا دستور mex -setup رو در command window متلب وارد کنید. اگر ارور نداد که یه چیزایی مینویسه و بعد زیر متن چندتا گزینه میاره که کامپایلرهایی هستن که پشتیبانی میشن. میتونین روی یکیشون کلیک کنید تا مراحل ادامه پیدا کنه و استفاده بشه (ترجیحا C++). اما اگر ارور داد، در صورتی که قبلا پکیج کامپایلرهای C++ یا نرم افزار visual studio (ورژن های 2013 و به بالا) رو نصب کرده باشید، باید پاک کنید و دوباره نصب کنید، چون به طور قطع بنابه شرایطی مورد دستکاری قرار گرفتن. اما اگر نصب نکردید، میتونین نرم افزار visual studio رو نصب کنید ولی اگر نیازی به استفاده از این نرم افزار ندارید، لزومی نداره اون رو تهیه کنید. میتونید از این لینک (در صورت مشکل داشتن لینک لطفا اطلاع دهید.) پکیج های C++ رو دانلود و نصب کنید.
در مرحله ی بعد دستور vl_compilenn رو در command window اجرا میکنید. اگر ارور داد یعنی به طور قطع یکی از مراحل بالا رو درست انجام ندادید. منتظر بمونید تا تموم بشه. بعد از اینکه این دستور اجرا شد، vl_setupnn رو در command window اجرا میکنید. بعد از اینکه این هم اجرا شد، شما میتونید از تولباکس مت کانونت استفاده کنید.

اما یه مسئله ای هم هست. در آموزش های مت کانونت از دستوراتی استفاده شده که وقتی وارد میکنید نمیشناسه (مثلا vl_imarraysc). بنده بعد از کلی گشتن متوجه شدم که این دستورات مال تولباکس خود شرکت vl هست. اینا رو هم میتونین دانلود کنید از این لینک. بالای صفحه نوشته VLFeat binary package . بعد دقیقا همونطوری که تولباکس مت کانو نت رو به پوشه ی متلب اضافه کردید، این رو هم همون کارو براش میکنین. بعد دستور vl_compile رو در command window اجرا میکنین و بعد هم دستور vl_setup رو اجرا میکنین. دیگه همه چی آماده هست.
تا اینجا که من استفاده کردم از دستورات مشکلی نبوده. باز اگه مشکلی هست، از کنارش رد نشید و ناامید نشید و حتما مطرح بفرمایید. بسیار ممنونم.
به امید شیرین تر شدن روزافزون زندگی مان توسط هوش مصنوعی.